BEPS MLI ( Multilateral Convention to Implement Tax Treaty Related Measures to Prevent Base Erosion and Profit Shifting)– Konwencja z 2017 roku i realizowane do niej wytyczne, obejmujące ponad setkę jurysdykcji.
Tak nazywa się odpowiedź organów OECD na zapędy optymalizacyjne, a dokładniej na ten ich rodzaj, który dąży do erozji podstawy opodatkowania lub jego unikania.
Sytuacja prawna Konwencji jest swoista. Warto aby zdawać sobie sprawę , że tekst Konwencji, mimo braku implementacji poprzez zawarcie aneksu do zawieranych pomiędzy państwami traktatów o unikaniu podwójnego opodatkowania, ma dla nich wiążący skutek.
Dzieje się tak ponieważ sygnatariusze Konwencji decydują o wyborze poszczególnych proponowanych klauzul w negocjacjach i ustaleniach odnośnie do Konwencji.
Innymi słowy państwa wybierają do których klauzuli przystępują i z jakimi podmiotami. Jeśli drugie państwo zdecyduje jednakowo, to klauzula zostaje zmieniona bez potrzeby renegocjowania samego dwustronnego traktatu.
Skutek praktyczny jest taki, że aby w pełni poznać aktualne unormowania wynikające z tzw. umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania – należy sięgnąć po Konwencję i sprawdzić czy jej postanawiania zmieniają daną umowę.
Dla ułatwienia państwa – jak Polska edytują tzw tekst jednolity – niemniej jest to zabieg legislacyjny bez znaczenia prawnego w tym rozumieniu, że może zdarzyć się sytuacja w której postanowienia Konwencji nie został przekute w tekst jednolity, a mimo to są wiążące.
Przeczytaj koniecznie także:
- Czy można nie płacić podatków?
- Spółka komandytowo-akcyjna odradza się na Cyprze
- Spółka za granicą – realna alternatywa dla polskiego CIT?
Najważniejszym dla podatnika efektem Konwencji poza wskazanymi zmianami w UPO są ujednolicane kwestie w zakresie postanowień o unikaniu podwójnego opodatkowania, w tym metody obliczenia należności podatkowych w wypadku zbiegu opodatkowania.
Na skutek Konwencji i BEPS doszło również do zmian w wielu instytucjach prawa międzynarodowego, jak np. zasady CFC, opodatkowanie jednostek zależnych itp.
Warto zatem mieć świadomość, że międzynarodowe instytucji jak OECD tworzą i stale rozwijają zespół norm i rozwiązań, których celem jest płynna regulacja zapobiegająca negatywnym skutkom podatkowym dla państw sygnatariuszy.
Kamil Cymerman
adwokat
***
Kiedy podmiot zagraniczny jest zagraniczną jednostką kontrolowaną
Przepisy podatkowe w tym zakresie ani nie są proste, ani łatwe. Aby zrozumieć, co ustawodawca miał na myśli mówiąc o zagranicznej jednostce kontrolowanej, trzeba dobrze znać stan prawny, ale także orientować się w mnogiej liczbie wszelakich orzeczeń sądów polskich i unijnych, oraz znać podejście organów podatkowych.
A jeśli jesteś zainteresowany, jak dokładnie brzmią przepisy podatkowe dotyczące CFC, Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych mówi, iż zagraniczną jednostką kontrolowaną jest:
1. zagraniczna jednostka mająca siedzibę lub zarząd lub zarejestrowana lub położona na terytorium lub w kraju wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art… [Czytaj dalej…]
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }